Skip to main content

Kroonprins mag de repressie in Bhutan niet negeren


'Kroonprins mag repressie in Bhutan niet negeren'

Dinsdag 30 oktober 2007 | Nies Medema |

Kroonprins Willem-Alexander en Máxima zijn op bezoek in Bhutan. De uit Bhutan naar Nederland gevluchte journalist Nanda Gautam is daar verbaasd over. Waarom bezoeken ze een land waar etnische zuiveringen plaatsvinden?

beeld/2007/10/bhutan_vluchtelingen.jpg - Vluchtelingen uit Bhutan in een kamp in Nepal
Waarom vluchten mensen uit Bhutan?
’Bhutan wordt gezien als het paradijs op aarde, één groot Boeddhistisch klooster. Maar de regering voert sinds 1985 een politiek van ‘één natie, één volk’. Officieel om eenheid te bevorderen, maar in de praktijk worden sinds 1990 etnische zuiveringen doorgevoerd. Er zijn in Bhutan twee etnische groepen: de Drukpa (boeddhisten, uit Tibet gemigreerd in de 17e eeuw) en Lhotshampa (hindoes, oorspronkelijk uit Nepal, in de 17eeeuw naar Bhutan gemigreerd). De koning die deze politiek doorvoerde is etnisch Drukpa.
Onder dit beleid kwam er een nieuwe wet over burgerschap. Mensen moesten bewijzen dat ze sinds de eerste burgerschapwet van 1958 in het land waren. De mensen die dat niet konden werden statenloos. Ze werden onderverdeeld in zeven categorieën, die stapsgewijs verwijderd werden. Toen er protesten kwamen trad de regering daar hard tegen op. Vanaf 1990 verbrandde het leger huizen en dorpen van Lhotshampa’s. Scholen en postkantoren werden gebruikt als gevangenis en daarna vernietigd.

‘Veel mensen hebben vervolgens onder druk een verklaring getekend dat zij op vrijwillige basis het land verlaten. Op die manier zijn mijn ouders ook gevlucht, begin 1992. Ik ben gebleven, ik werkte bij de Bhutaanse radio, in de hoofdstad Thimphu. Daar is het relatief vreedzaam, je merkt niet wat er aan de andere zijde van de bergen gebeurt.’

Amnesty International over Bhutan:
Amnesty international spreekt niet van etnische zuiveringen in Bhutan, maar een woordvoerder geeft desgevraagd aan dat Bhutan beslist geen goede reputatie heeft waar het de omgang met minderheden betreft. De mensenrechtenorganisatie heeft meerdere malen aandacht gevraagd voor het probleem van de Bhutaanse vluchtelingen.

Om hoeveel mensen gaat het en waar komen ze terecht?
‘Vanaf 1990 zijn er ongeveer 100.000 gevlucht, 22.000 families ongeveer. Er zijn 22.000 huizen in brand gestoken. In die tijd was ik in Bhutan. Inmiddels wonen meer dan 100.000 Bhutanen in Nepal als vluchtelingen. Zij wonen in kampen. Oorspronkelijk waren ze naar India gevlucht, maar de Bhutaanse regering heeft de regering van India verzocht om de kampen op te doeken en de vluchtelingen ergens anders heen te sturen. In 1991 heeft het Indiase leger de mensen ‘s nachts met vrachtwagens naar de grens tussen India en Nepal gebracht. Toen heeft de Nepalese regering de UNHCR (VN-vluchtelingenorganisatie, red.) uitgenodigd om voor hen te zorgen. De UNHCR heeft in Nepal kampen gemaakt met hele simpele onderkomens. Ze waren bedoeld als tijdelijk verblijf, maar mensen zijn daar nu al 16 jaar.’

Laat Nederland vluchtelingen uit Bhutan toe?
’Ik was de eerste vluchteling uit Bhutan in 1998, na ongeveer drie jaar heb ik politiek asiel gekregen. Nog steeds ben ik de enige vluchteling direct uit Bhutan. De rest komt allemaal via Nepal. Ook naar België en Engeland. Ik ken twaalf Bhutaanse gezinnen die via Nepal kwamen, sommige in 2002, 2003, die tijd. Eén van deze vluchtelingen is nu uitgeprocedeerd, Ik vraag me af of dit het nieuwe beleid is. Ik vrees het ergste. Veel mensen zijn in Nepal ook niet veilig omdat het daar ook onrustig is, maar ze kunnen nergens anders heen.’

Ziet u de situatie op korte termijn verbeteren?
’Nee, in landen waar natuurrampen of oorlog is, kunnen mensen terug naar hun eigen land, als de oorlog voorbij is. Maar in dit geval is dat niet zo. Dezelfde regering zit er nog. Amnesty International is ervan op de hoogte. De Nepalese regering heeft de Bhutaanse regering wel vijftien keer ontmoet, maar ze laten de vluchtelingen niet terugkomen. Ik zie geen toekomst voor deze mensen. Er zijn 200.000 tot 300.000 Lhotshampa in Bhutan. Mijn schoonouders zijn nog daar, maar mijn vrouw is hier. Misschien kan het Westen wel mensen opnemen, maar mogelijk gaat de Bhutaanse regering dan ook andere familieleden uitwijzen.’

Wat zou u willen zeggen tegen Willem-Alexander en Máxima?

‘Ik ben verbaasd dat mijn toekomstige koning en prinses de Bhutaanse koning nu bezoeken. Toen zij trouwden, mocht de vader van Máxima niet komen, omdat hij samenwerkte met de Argentijnse dictator. Maar de Bhutaanse koning is ook een dictator. Waarom kan dat wel? Het zou heel fijn zijn als prins Willem-Alexander de kwestie van de Bhutaanse minderheden met de koning heeft besproken.’

Comments

Popular posts from this blog

Golden yoke and silken knot against Bhutan's democracy

13 July 2013 General election day. The early 16 th century’s two fold law codes of Shabdung; spiritual and temporal, that the former as a silken knot gradually becoming tighter and tighter, and the later as a golden yoke that is growing heavier and heavier, is bearing its obvious results in Bhutan’s constitutional democracy today, being it incorporated in the constitution. Despite the first five year democratic government machinery under the leadership of one of the most experienced aristocrat, the Prime Minister Jigme Yoeser Thinley, (April 2008 to May 2013) the true aspirations of the people fell unrecognised and continuously oppressed. Whether Naglong, Sarchop, Kheng or Lhotshamp; being a Bhutanese by birth and legal assimilation have the sanctimonious dignity based on the identity of the state and their own nomenclature as ‘Bhutanese’.  To keep this dignity upheld by the state is their true aspiration whatever the form of the government may be. For this, they all aspire to

Angkor: The India’s great influence of the past in Cambodia

This is research report,  used to produce a documentary film by OHM en Rob Hof. The documentary was broadcasted on 12/12/2007 on Nederland1 TV Channel. Scroll down to see in English>> Dit is een van mijn literatuuronderzoek rapport voor  een documentairfilm.  Aan de hand van dit rapport over invloed van India in ASEAN heeft OHM en RobHof Film een documentair gemaakt. Het was uitdezonden op Nederlands 2 op 12 december 2007 zie die film:  India buiten India Angkor:    India buiten India Samenvatting van de repport. De tempels van Angkor zijn in circa negen honderd jaar geleden opgebouwd  door verscheidene Khmervorsten. Daardoor verschillen ze duidelijk in bouwstijl en zijn er zowel hindoeïstische als boeddhistische tempels te zien. Het was al jaren in de bos geheim gebleven.  In de loop van de jaren zijn er veel boeken verschenen over de tempel Angkor. Zo zijn er schrijvers geweest die beweren dat het een Boeddhistische tempel is. Anderen daarentegen

Buddhist leader of Tibet, Dalai Lama coming closer to Krishna consciousness

23-3-17.   It is a great step forward to animal welfare and world peace at large that h ighly esteemed Buddhist head of abbot, the Dalai Lama of Tibet is coming closer to  Krishna consciousness . Dalai Lama with Indradymna Maharaj in Vrindavan His Holiness Dalai Lama presiding over the Tibetan government in exile in India visiting Vrindavan yesterday may not be a new anecdote but his hankering for the association of the pure devotees of the Supreme Personality of Godhead Krishna and offer obeisance is remarkably a spiritual advancement that would go further from the Buddhist understanding of salvation as ‘ending up in zero or emptiness,  sunyata’  to the attainment of servitorship of the Lord Krishna personally, which is indeed more valuably pursued than the pursuit of the liberation,  mukti . According to the Vedic view point Buddhism is not a religion, in the sense that the Vedas guides its staunch followers attain its Supreme profounder, the God Krishna. But the Bud